Tornar a actualitat Informes / estudis

Un estudi de DAFNE i l’EFC analitza els desafiaments que afronta la filantropia a Europa

23/02/2018

Recentment publicat, Enlarging the Space for European Philanthropy és un estudi que analitza els desafiaments polítics i normatius que afronta la filantropia a Europa. Ha estat realitzat pel Dr. Oonagh B. Breen de la UCD Sutherland School of Law i promogut per la Donors and Foundations Networks in Europe (DAFNE) i per la European Foundation Center (EFC).

Tenint en compte les quantitats ingents aportades anualment a béns comuns com l’educació, la ciència, la salut, el medi ambient o la cultura, la filantropia esdevé un pilar indiscutible de la nostra societat i no només això sinó que, a més, promou valors com la pluralitat, la llibertat o la innovació social.

Enlarging the Space for European Philanthropy posa de manifest l’existència d’algunes disfuncionalitats normatives i polítiques que entorpeixen el desenvolupament de la filantropia a nivell paneuropeu. La visió d’un espai europeu amb estructures supranacionals que facilitin l’existència d’activitats filantròpiques transfrontereres no sempre es correspon amb l’entorn regulatori real de la filantropia a Europa.

DAFNE i EFC, líders europeus en matèria de filantropia, reclamen la igualtat de condicions per a la filantropia a la UE, unes condicions que en cap cas han d’obstaculitzar les iniciatives sinó vehicular.

Des de la Fundació Catalunya Cultura creiem que treballar per minimitzar els obstacles legals, polítics, fiscals i administratius que afronta la filantropia actualment farà d’Europa un lloc més desenvolupat, unificat i transfronterer. Probablement l’obertura d’un diàleg més fluid i recurrent entre les institucions europees, les autoritats nacionals i els diversos stakeholders podria dibuixar un camí cap a aquest escenari. L’estudi, entre altres coses, suggereix algunes rutes per arribar-hi. Per posar algun exemple, es proposen mesures diverses, que van des d’alinear la legislació de cada país membre amb els Tractats Europeus fins a crear un lloc web on posar en comú els coneixements i on recopilar els enllaços als diferents formularis que puguin necessitar donants i beneficiaris.

En un context en què cada petit pas pot ser significatiu, l’exploració constant de les oportunitats de desenvolupament de la filantropia a Europa no ha de ser opcional sinó imperativa.

Accedir a l’estudi Enlarging the s’ace for European Philanthropy.