Tornar a actualitat Activitats

Sessió cultura i mecenatge, un punt de trobada i reflexió pel sector empresarial

30/01/2017

El passat dijous 26 de gener, la Fundació  (  ) Catalunya Cultura va organitzar una sessió que reunia com a ponents a destacats empresaris catalans compromesos amb l’impuls de la cultura a través del mecenatge i del patrocini.

El President de la Fundació  (  ) Catalunya Cultura i Adjunt a la Presidència de DAMM, el Sr. Enric Crous; el Director general de la fundació bancària “la Caixa”, el Sr. Jaume Giró i el Conseller delegat de l’Institut Català de Finances, el Sr. Josep-Ramón Sanromà, van ser presents en aquest acte on hi va haver un punt de confluència: la consideració de la cultura com a motor de desenvolupament social i econòmic al qual cal donar suport des del sector privat.

Com a model a seguir es va assenyalar el cas francès, un referent quant a polítiques públiques que incentiven el mecenatge així com una societat on les donacions són una pràctica comú. “A França han aconseguit convèncer de que les aportacions al mecenatge no són una despesa sinó una inversió” declarava E. Crous i afegia que aquest fet reverteix directament en l’augment d’ingressos i en la creació de llocs de  treball.

El conferenciant Jaume Giró feia una distinció entre els diferents perfils d’empresa segons el seu grau de retorn social i en destacava aquelles que “estan sincerament compromeses amb uns valors que van més enllà del mercat” i que busquen formules per contribuir a fer una societat més justa i amb més oportunitats per qui més ho necessita. A Catalunya el nombre d’empreses que destinen part dels seus pressupostos a projectes de caire cultural és de 450, una xifra significativa però que cal incrementar si es vol equiparar els països veïns.

Sanromà apuntava que “la cultura crea també en les empreses un esperit d’avantguarda i un passaport per la innovació i la internacionalització”. D’altra banda, deia que per tal de generar confiança en els mecenes és imprescindible acompanyar als creadors per dissenyar projectes viables i de qualitat. Aquesta sostenibilitat passa també per la introducció d’una nova manera de fer col·laborativa on el suport als projectes provingui de diferents fonts que impliquin tant al govern, com al teixit empresarial i a la societat civil.

Durant l’acte també es va posar en valor la tasca de la Fundació  (  ) Catalunya Cultura que representa aquesta voluntat del sector empresarial de vincular-se a la promoció de la cultura. Des de la fundació es demanda una millora dels incentius fiscals, alhora que es fa pedagogia per tal de transmetre la rellevància de la cultura en la societat i s’ofereix acompanyament als projectes culturals.