Tornar a actualitat Entrevistes

“No podem delegar només en els poders públics el desenvolupament de les polítiques culturals”

15/09/2019

-Per què l’ICF va decidir formar part de la Fundació Catalunya Cultura?

La principal vocació de l’ICF és contribuir al creixement de l’economia catalana, generant valor que repercuteixi en la societat. En l’àmbit de la cultura, volem ajudar també les empreses del país, tot canalitzant la nostra responsabilitat social a través dels projectes que impulsa la Fundació i ajudant a d’altres empreses a fer-ho. En aquest sentit, la Fundació ja actua com una acceleradora de les noves iniciatives – startups- de l’àmbit cultural.

-Per què creieu que és important apostar pel mecenatge i més concretament pel mecenatge cultural?

Per a les empreses, relacionar-se amb el seu entorn, amb la societat on desenvolupa la seva activitat, no és una opció, és una necessitat estratègica.

El mecenatge de les arts i la cultura és una d’aquestes formes, que serveix per contribuir a la necessària col·laboració pública-privada per tirar endavant els grans i petits projectes culturals del país. Perquè avui dia, el mecenatge cal entendre’l com una inversió que garanteix el futur de la societat.

-Quines raons donaria al sector empresarial perquè se sumés a la f (  )?

Diria a les empreses que la Fundació els pot ajudar a canalitzar de la millor manera la col·laboració amb el sector de la cultura, ajudant-les a trobar el projecte que encaixi millor amb els seus valors, que els posi en valor i -al mateix temps- que incrementi la seva contribució a la societat a través del mecenatge.

-En termes generals, la gent afirma que s’implica amb la cultura, però la realitat és que els índex de consum cultural encara no són els esperats: creu que vivim una contradicció?

La societat catalana ha estat, històricament, molt sensible al fet cultural, del què n’ha fet signe d’identitat. La nostre història cultural n’és una bona mostra. Però no podem delegar només en els poders públics el desenvolupament de les polítiques culturals. Com en d’altres àmbits, cal la col·laboració del teixit empresarial per seguir augmentat els índex de cultura del país i fer-lo arribar als d’altres societats avançades.

-La digitalització de les empreses ja no representa una innovació, sinó un model de transformació consolidat. Què creu que caldria consolidar en el món cultural?

La transformació digital és avui un vector de canvi transversal a tota la societat. En el terreny cultural cal treballar intensament per incorporar al sector noves formules digitals que permetin accedir més fàcilment a la cultura.

-Avui en dia les empreses volen explotar el seu model de negoci i explorar els negocis futurs. Què caldria fer en el sector cultural?

El sector cultural català, que suposa un 2% del nostre PIB, és un sector molt important per Catalunya i un símbol de la nostra identitat. Les empreses culturals han d’adaptar-se als nous temps i ser capaces de situar el client al centre, com ho estan fent les companyies de tots els sectors empresarials. En aquest sentit, des de l’ICF sempre farem costat a projectes innovadors que impulsin noves tecnologies.

-Creu que el talent cultural pot ajudar a millorar la cultura empresarial? En quin sentit o en quins àmbits ho ha de fer?

Massa vegades, el sector i la creació cultural han estat vistos com de ‘segona divisió’, un sector ‘sense importància’. Però avui ja no podem seguir donant-li l’esquena. La creativitat, el pensament lateral, la intuïció i altres valors i processos de presa de decisió o creació que es posen en joc en el sector cultural han de ser una font d’inspiració per aquests nous models d’empresa on els valors, la multiculturalitat, la creativitat són els protagonistes.

-Què cal fer per acostar els dos sectors (empresarial i cultural), de manera sistemàtica i regular?

Com en tots els àmbits cal diàleg i coneixement mutu. En aquest sentit, plataformes com la Fundació Catalunya Cultura són el marc ideal per aquest necessari diàleg i per apostar i descobrir noves formes de col·laboració. Els qui formem part del Patronat tenim la voluntat i el compromís d’ajudar en aquest objectiu, que es canalitza a través de l’equip de la Fundació liderat per la Maite Esteve.