Tornar a actualitat Entrevistes

La Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA donen suport al projecte de la Comunitat Impulsa IMMENSIVA

09/02/2022

La Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i BBVA ha signat un conveni de col·laboració amb ESPRONCEDA, que permetrà posar en marxa els TALLERS IMMENSIVA coincidint amb la pròxima edició de la residència artística d’IMMENSIVA 2022. Aquests tallers tenen l’objectiu de fomentar l’accés a nous llenguatges artístics entre joves estudiants i artistes de centres d’educació secundària i les universitats de Barcelona.

IMMENSIVA va ser un dels deu finalistes del Premi Impulsa Cultura 2021, a qui la FACC ha donat el seu suport per ser un projecte que té com a valor clau la suma “d’educació, motivació, innovació, talent i cultura”, tal com destaca Belén Latorre, directora de la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC). Amb ella hem parlat sobre aquest acord que farà possible acostar la cultura a joves d’entre 14 i 22 anys.

• Quins són els punts clau d’aquest conveni de col·laboració?

Pensem que cultura i educació han d’anar plegades. IMMENSIVA és un projecte que més enllà de la residència d’artistes, apropa les arts i els nous llenguatges a joves estudiants i artistes de centres d’educació secundària i universitats (de 14 a 22 anys) a través de tallers durant l’edició de la residència artística d’IMMENSIVA. Educació, motivació, innovació, talent i cultura són les claus en aquest projecte que compartim des de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, BBVA i Espronceda, impulsor del projecte.

• Què heu valorat la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i BBVA del Projecte IMMENSIVA?

La seva professionalitat, visió de futur, la innovació amb noves tecnologies per expressar l’art i la seva manera de fer comunitat entre artistes internacionals, nacionals, empreses relacionades amb l’art, i societat en general. La incorporació de noves tecnologies i llenguatges al món de les arts ja és una realitat i ho hem de donar a conèixer a les noves generacions.

A més, IMMENSIVA és una plataforma que col·labora amb universitats, centres d’art, institucions I+D, galeries i  festivals digitals per educar artistes i creatius i fer difusió de les darreres modalitats de new media art i les experiències immersives i interactives capdavanteres. No solament és un projecte innovador sinó que treballa en xarxa i s’assimila a altres projectes culturals, educatius i mediambientals que des de la FACC i BBVA fem al territori.

En definitiva, vam valorar la proposta d’IMMENSIVA per la suma de cultura, educació i innovació. Aquesta iniciativa acosta la cultura als joves, els desperta la curiositat i els introdueix a la innovació.

• Què destaqueu d’IMMENSIVA com a projecte que acosta la cultura als joves?

IMMENSIVA sap que els joves són el futur i que, des de la familiarització que ja tenen amb les noves tecnologies, cal acompanyar-los cap a nous llenguatges artístics i creatius. La FACC i BBVA portem a terme diversos projectes educatius, a través de diverses eines culturals, com la lectura, el dibuix, l’aprenentatge a través de jocs interactius. Pensem que és molt important arribar a aquest col·lectiu, i sorprendre’ls.

A més, la informació, les activitats i els materials tecnològics reals aplicats a la creació artística no solen estar sempre a l’abast dels centres educatius de secundària o de grau superior.

• Per què és important que empreses i Fundacions s’impliquin en donar suport a projectes culturals?

Els projectes són un èxit quan hi ha la implicació d’entitats que cerquen uns mateixos objectius i que s’hi sumen per fer-los possibles i arribar a moltes més persones. Molts projectes com aquest, i com els que es presenten al programa Impulsa de la Fundació Catalunya Cultura són magnífics i tenen un gran impacte local o territorial.

Tot i que hem de treballar perquè aquests projectes puguin ser sostenibles en el temps, les entitats i empreses que hi donem suport els ajudem a créixer i consolidar-los. La cultura ens incumbeix a tots per tenir una societat més rica. Si la cultura és una palanca rellevant de l’economia d’un país i a més ens enriqueix, tots hi hem de participar, i les empreses, dins de les seves possibilitats, han de ser-hi.