El paper de les empreses en el teixit cultural, a debat

17/09/2021

Sota el títol ‘El paper de les empreses en el teixit cultural‘, i de la mà de NODE Garraf, hem debatut (dijous 16 de setembre) sobre el binomi empresa-cultura. Maite Esteve, directora de la Fundació, ha comentat sentir-se molt contenta que l’acte se celebrés a l’Institut of the Arts Barcelona, un dels projectes de la #ComunitatIMPULSA.
Aurora Carbonell, alcaldessa de Sitges, ha donat benvinguda als assistents remarcant que “la cultura és una empresa en si mateixa”.
La primera taula rodona, moderada per Isidre Also, director de NODE Garraf, ha comptat amb la participació de Xavier Gramona, VP de Gramona i de la Fundació, qui ha declarat que “la cultura és la identitat d’un país” i recordat que “la Fundació és un accelerador del món cultural”.

Neus Lloveras, presidenta de la FEGP · Federació Empresarial del Gran Penedès, ha reivindicat “la necessitat d’una llei de mecenatge adaptada a la realitat d’avui en dia”. Joan R. Rodríguez, codirector del Festival Jardins de Terramar, ha remarcat que “el patrocini fiscal és vital per la viabilitat i la supervivència dels projectes culturals”. Mentre que Dolors Garcia, presidenta de l’Institut d’Estudis Penedesencs, ha recordat que “la mateixa empresa és també patrimoni cultural”.
La segona taula rodona ha estat moderada per Judith Bordas, responsable del programa Impulsa Cultura de la Fundació, i ha comptat amb la presència de Mireia Vázquez, de l’Institute of the Arts Barcelona, i Xavier Servat, director de Fundació Fluidra i mentor del programa Impulsa Cultura. De fet, Servat va ser un dels mentors de la Mireia durant quasi 9 mesos.

Mireia Vàzquez ha explicat que l’institut acull a 300 alumnes de 50 nacionalitats. I ha agraït a la Fundació que l’ajudés a:
“Fer viable i sostenible en el temps l’Institut of Arts Barcelona”.
“Professionalitzar-se”.
“Posar sobre el paper la proposta de valor”.
“Trobar estratègies per arribar al públic”.
“Digitalitzar-se”.
“Contactar amb inversors”.

Xavier Servat ha criticat que “falta associar-se més entre la gent de la cultura” i que “alguns projectes culturals descartin treballar com a una empresa”. Judit Bordas ha aclarit que “IMPULSA Cultura és una manera de fer mecenatge”. I Servat ha afegit que la vocació de la Fundació és “despertar la consciència que hi hagi gestió d’empresa en els projectes culturals”.
La cloenda ha estat a càrrec de Rosa Huguet, presidenta de l’Agència NODE Garraf. “No entenem que la cultura no sigui una prioritat”, ha insistit. I també ha comtat amb la presència de Vinyet Panyella, presidenta del CoNCA, nascuda a Sitges.
Panyella ha reclamat “un canvi radical de mentalitat i de visió. I que el sector públic i el privat treballin plegats”.
Ha  tancat l’acte Xavier Salmerón, regidor de Cultura i Joventut de l’Ajuntament de Sitges, qui també aposta per una unitat que, sens dubte, “enfortirà tant al sector empresarial com el cultural”.