El Departament de Cultura, el CoNCA i la Fundació Catalunya Cultura presenten la primera fase de l’estudi sobre l’impacte del mecenatge cultural

07/06/2019

Barcelona, 6 de juny de 2019 · L’abast de la crisi econòmica i l’impacte que ha tingut sobre el sector cultural han tornat a posar damunt la taula la necessitat de disposar d’una legislació que faciliti la implicació de la societat civil i del teixit econòmic en el finançament de la cultura, al costat dels pressupostos que les diverses administracions públiques hi destinen. Per aquest motiu, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el CoNCA i la Fundació Catalunya Cultura treballen plegats en una proposta que faran pública a principi del 2020.

Davant de la manca de dades consistents sobre les dimensions econòmiques actuals del mecenatge a Catalunya i al conjunt de l’Estat espanyol, una circumstància que dificulta avaluar-ne l’impacte, el secretari general de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Francesc Vilaró; el president del CoNCA, Carles Duarte, i el president de la Fundació Catalunya Cultura, Enric Crous, han presentat la primera fase d’un estudi, encarregat a l’empresa KSNET, per concretar les previsions de futur del que podria comportar per a la cultura la reivindicada Llei de mecenatge. El resultat d’aquest treball conjunt serà una proposta justificada per a la implementació d’una nova normativa que afavoreixi l’atracció de fons privats mitjançant els beneficis fiscals a les donacions i el patrocini.

El document parteix d’una anàlisi de la situació actual del mecenatge, tant en l’àmbit autonòmic i l’estatal, amb la regulació de l’IRPF i l’ISOC, com en els països del nostre entorn. Mentre que a Espanya les deduccions per mecenatge són del 25 % per a les persones físiques i del 35 % per a les persones jurídiques, a França la modificació legal de l’any 2003 va incrementar aquestes deduccions fins a situar-les entre el 60 % i el 65 %. En els darrers anys, diverses comunitats autònomes espanyoles han desenvolupat les seves pròpies deduccions i incorporen innovacions rellevants per afavorir les donacions a petites entitats o artistes.

L’impuls al mecenatge és un dels principals compromisos del CoNCA, plasmat des del primer Informe anual sobre l’estat de la cultura i de les arts de l’actual Plenari (2013). En aquests anys el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts ha completat diverses rondes de contactes amb els diversos grups polítics, i institucions com el Parlament, el Departament de Cultura i el Ministerio de Cultura per reclamar l’aprovació urgent d’una Llei de mecenatge cultural, que beneficiï empreses i impulsi la vitalitat del sector. També ha encarregat diversos estudis a reconeguts experts, i ha impulsat el Decàleg per al foment del mecenatge i el patrocini cultural (2015) i la Declaració de compromís amb el mecenatge Cultural (2016).

Per la seva part, la Fundació Catalunya Cultura, entre altres objectius, lidera la Plataforma pel Mecenatge, amb més de mig centenar d’organitzacions del món cultural, social i de la recerca. Aquesta plataforma lluita per la creació d’una nova llei de mecenatge i per una millora legislativa que vetlli per totes aquelles organitzacions que donen suport a la cultura i afavoreixen l’activitat cultural.

Carles Duarte, Enric Crous i Francesc Vilaró