El Congrés aprova la reforma de la Llei de Mecenatge i queda pendent del tràmit del Senat

27/04/2023

La Comissió d’Hisenda del Congrés dels Diputats ha aprovat la proposició de llei de reforma de la Llei de Mecenatge, un text que busca modernitzar i substituir l’anterior legislació en aquesta matèria incorporant nous estímuls fiscals al mecenatge i actualitzant els ja existents. Ara, queda pendent del tràmit al Senat. Es preveu que la modificació de la Llei entri en vigor l’1 de gener de 2024.

Des dels seus inicis, la Fundació ha treballat intensament per aconseguir un nou marc legal i fiscal de mecenatge a l’Estat, que afavoreixi el compromís ciutadà i empresarial amb la cultura a través de la filantropia i el mecenatge. La Fundació lidera la Plataforma pel Mecenatge que engloba 186 entitats dels àmbits cultural, social i d’investigació i recerca, que s’han sumat a la reivindicació de la reforma de la Llei, i que tenen en comú una mateixa estratègia pel que fa a la promoció del mecenatge.

La directora de la Fundació, Maite Esteve i Torró, ha destacat que amb l’aprovació de la reforma legislativa “es fa un primer pas cap a una legislació més adaptada al segle XXI, més europea i justa que reconeix la solidaritat i la participació privada en l’interès públic. Queda camí per recórrer, però celebrem l’avanç i felicitem i agraïm a tantíssimes entitats i persones anònimes que des de moltes Plataformes han unit la seva veu i la seva força per aconseguir aquesta reforma que durant anys ha estat impossible de consensuar“.

Quines novetats introdueix la reforma de la Llei?

1. S’estimula el micromecenatge i s’incrementen els percentatges de deducció.
  2. S’actualitza el concepte de donatius i donacions, incorporant les donacions de serveis.
  3. S’inclou el denominat mecenatge de reconeixement o recompensa que permet que el donant obtingui retorns simbòlics en forma de contraprestació de béns o serveis.
  4. S’amplien les modalitats d’explotacions econòmiques exemptes, quan siguin desenvolupades per entitats sense ànim de lucre, en diferents activitats.
  5. Es reforça l’automatisme per aplicar exempcions de tributs de competència local als béns d’entitats sense ànim de lucre.

Aquesta reforma normativa és un pas important en el reconeixement de la tasca imprescindible que les entitats no lucratives realitzen a Espanya per complir els fins d’interès general i que fa anys que reclamaven la modificació legislativa.