Compartim reflexions sobre el valor de la cultura a l’economia d’impacte

03/02/2023

Si ens preguntem què és la cultura, acceptaríem com a vàlides múltiples respostes. Una d’elles podria ser que “la cultura és una palanca de primer nivell que serveix per generar valor a llarg termini en diferents àmbits de la societat. Serveix també per reforçar la cohesió social i configurar comunitats més lliures i inclusives, fet que obre el teló a noves oportunitats i projectes en un context de capitalisme humanista”. Aquesta és la definició que recullen les conclusions de l’Informe “El valor de la cultura. El paper de les Arts Escèniques i la Música Clàssica a l’economia d’impacte, elaborat per l’Escola Superior de Música Reina Sofía i la consultora EY. Ahir, vam tenir l’oportunitat de conèixer les principals aportacions d’aquest estudi en un acte que vam celebrar a CASA SEAT i que va posar el focus en com poden les diferents manifestacions culturals formar part de l’economia d’impacte, aquella que, més enllà del rendiment econòmic, busca contribuir a solucionar problemes socials i mediambientals.

Què van destacar les responsables de l’estudi?

•  Julia Sánchez, CEO de l’Escola Superior de Música Reina Sofía:

“La cultura ajuda a millorar la qualitat de l’educació, la integració, la qualitat de vida i la felicitat personal”.

• Cecilia de la Hoz, sòcia d’EY:

“Estem entrant en una fase de capitalisme humanista. Avui dia, l’educació i la sanitat són els dos focus principals d’inversió d’impacte, i la cultura té un potencial enorme per seguir aquesta mateixa tendència”.

Les reflexions dels ponents

A la segona part de l’acte vam poder escoltar les opinions de diversos ponents entorn a la qüestió del potencial de la cultura en l’economia d’impacte en un debat moderat per la directora gerent del Diari Ara, Georgina Ferri.

• Valeri Viladrich, gerent de la Fundació Teatre Lliure: “La quantitat de públic amb risc d’exclusió que el món cultural pot atraure ja és un èxit d’impacte. És un indicador que es pot mesurar”.
  • Sílvia Martí, vicepresidenta corporativa de Moventia: “Les empreses hem de creure en l’aportació i en el patrocini de la cultura. Nosaltres ho portem a l’ADN. Hem de contribuir a ser exemple perquè totes les empreses inverteixin i apostin per la cultura”.
  • Esther Sarsa, Sustainability Partner a Miura: “El sector cultural ha de fixar-se objectius, quin impacte vol aconseguir. Hem de buscar conjuntament com podem mesurar l’impacte de la cultura i demostrar-ho amb fets”.
  • Alicia Rubí: Sustainability Strategy Partner a Attalea Partners: “M’agradaria que la cultura veiés al món empresarial no només com un patrocinador sinó com el seu soci. Els dos sectors haurien de plantejar-se com poden col·laborar junts per arribar a un objectiu comú. Donant suport a la cultura, l’empresa es dona suport a ella mateixa. El sector del turisme, per exemple, enriqueix la seva oferta incloent la cultura”.