Dijous 21 d’octubre, al Casino L’Aliança del Poblenou, vam celebrar la VI edició del IMPULSA CULTURA organitzada per la Fundació. Un acte que va reunir més d’un centenar d’empresaris i empresàries compromesos amb el món cultural que van poder conèixer de prop els 10 finalistes del Programa IMPULSA Cultura. Un pla de formació i acompanyament que ofereix la Fundació anualment i de manera gratuïta a projectes culturals d’arreu del territori que es troben en fase de creixement i en busca de finançament. Durant l’esdeveniment, es va anunciar el nom del guanyador: Festival Itinera, que vol portar música als 350 micropobles de Catalunya, a qui se li va fer entregar d’un xec de 10.000 € i d’una fotografia original signada pel Santi Palacios.
L’acte va comptar amb la presència de la Directora General de Indústries Culturals del Ministeri de Cultura i Esport, Sra. Adriana Moscoso; l’Honorable Consellera de cultura, Sra. Natàlia Garriga, i l’economista i President del Barcelona Institute of Scienceand Technology, Sr. Andreu Mas-Colell, que va il·lustrat els presents amb la seva ponència La cultura com a factor de progrés econòmic.
“LLUITAR CONTRA LA DESRURALITZCIÓ”
L’Itinera és el primer festival que organitza concerts en nuclis de menys de 500 habitants, llocs que “porten tota una vida esperant serveis bàsics”, diu el seu director, Marcel Marata.”Micropobles i macroexperiències” és el seu lema i, gràcies a l’aportació del premi i, amb l’ajuda del programa d’acompanyament i formació que ofereix Impulsa Cultura, espera arribar a tot el país, obrir el festival a altres arts més enllà de la música, crear packs turístics i replicar la idea en altres comunitats. “Necessitem 180.000 euros per als pròxims tres anys”, va explicar Marata. El jurat li va reconèixer que la música pot servir per “lluitar contra la desruralització” i demostrar que “és una eina de transformació social”.
El jurat també va fer mencions a dos projectes de caràcter més social. D’una banda, les Escoles Planter de ConArte Internacional –un projecte per dur les arts escèniques als currículums educatius de les escoles públiques– i, de l’altra, Traspassant l’Objectiu, de la Fundació Setba, que utilitza la fotografia com a eina d’inclusió social amb dones internes a la presó. “Són projectes de gran qualitat i molt diversos malgrat la crisi que arrosseguem des que va començar la pandèmia –va explicar Eva Blanco, public affairs manager de HP i presidenta del jurat–. El denominador comú és la inversió en el talent de futur, en fer que la cultura arribi a tothom i que faci una funció social, al marge de la teva condició”.
“LA FEBLESA DE LA XARXA QUE SUSTENTA LA CULTURA”
També va pujar a l’escenari el President de la Fundació, Sr. Eloi Planes, que fa pocs dies, a París, en un acte sobre el mecenatge cultural al qual va ser convidat per la Ministra de cultura francesa, en referència a l’impacte de la COVID, va comentar-los que “més enllà de l’impacte dolorós i profund que hem patit tots, el que s’ha posat de manifest és la feblesa de la xarxa que sustenta la cultura”. Des de l’escenari del Casino L’Aliança, va aprofitar per reclamar “una bona Llei de Mecenatge que ens apropi a les realitats de la resta de països europeus i alhora aporti estructures d’estat amb polítiques públiques que motivin la inversió privada en cultura”. I va afirmar que “la pandèmia ha posat de manifest la feblesa de la xarxa que dona suport a la cultura, perquè mentre que a Espanya els ingressos del sector van caure un 30% el 2020 a França només van caure un 12%”. “Les empreses han de ser conscients del poder transformador, social i integrador de la cultura”, va insistir.
Per la seva part, la directora de la Fundació, Sra. Maite Esteve, en la seva compareixença, ha explicat que “podem discutir al Congrés tantes lleis com vulgueu, lleis que incentivin i apostin per polítiques públiques de coneixement i promoció del mecenatge, però depèn de tots i cadascun de nosaltres que entenguem i vivim la cultura com el fet absolutament imprescindible que és i escollim ser-ne part”. A la Fundació -va recordar- també es treballa amb i pel sector privat. “Ens dirigim contínuament a empresaris i empresàries a qui expliquem el retorn que té la inversió en cultura. Precisament per al món empresarial tenim dues iniciatives molt destacables: el Premi Empresa Cultura, un reconeixement a aquells que incorporen la cultura en el seu dia a dia, i el Segell d’Empresa Compromesa amb la Cultura, creat amb la col·laboració de la Càtedra de Responsabilitat Social i Sostenibilitat de la Universitat de Girona, que certifica el suport que moltes empreses ja estan donant al món cultural”.
EL PAPER DE LIDERATGE DE LA FUNDACIÓ
En la gala dels premis Impulsa Cultura hi va participar la directora general d’Indústries Culturals del ministeri de Cultura, la Sra. Adriana Moscoso, que va reconèixer el paper de lideratge de la Fundació Catalunya Cultura a tot l’Estat a l’hora de defensar “el mecenatge per a la cultura” i “la cultura del mecenatge”.
El ponent convidat a l’acte, l’exconseller, economista i president del Barcelona Institute of Science and Technology Andreu Mas-Colell va remarcar l’infrafinançament de les infraestructures culturals per part de Madrid i va apuntar que en calen de noves en el camp audiovisual que es podrien apuntalar amb fons Next Generation. La consellera de Cultura, la Sra, Natàlia Garriga, va defensar “el potencial transformador” que suposarà arribar al 2% del pressupost de la Generalitat.
Conduït per l’actriu i cantant Mariona Ginès, l’esdeveniment va comptar amb celebrades actuacions a càrrec de projectes de la Comunitat IMPULSA: la Sant Andreu Jazz Band, el circ Nilak i l‘Institute of the Arts.
Amb voluntat de promoure, impulsar i donar suport i visibilitat al sector cultural, així com de posar en valor l’acció del mecenatge que exerceixen les empreses que constitueixen la Fundació Catalunya Cultura, es lliura aquest Premi que per a cada edició tria una disciplina artística per representar el guardó que es lliura als finalistes.
Enguany s’ha escollit una impactant fotografia del multipremiat fotoperiodista Santi Palacios (Madrid, 1985), especialitzat en migracions, conflictes i ecologia humana, interessos que venen de la seva formació com a sociòleg. A la imatge, un jove camerunès roman assegut durant hores sobre una càmera de seguretat situada a la part espanyola de la tanca metàl·lica que separa el Marroc i l’enclavament espanyol de Melilla, abans de ser retornat.
Aquesta edició, els membres del jurat han estat: Eva Blanco, com a Presidenta (PublicAffairs Manager HP); Sergi Ferrer-Salat (Fundació de música Ferrer-Salat); Jordi Herreruela (director Festival Cruïlla); Rafel Nadal (periodista i escriptor), i M. Mar López-Pinto (Festival Gargar, guanyador del Premi IMPULSA CULTURA 2020).
174 PROJECTES A LA COMUNITAT IMPULSA
Tots els projectes que han format part del Programa IMPULSA CULTURA constitueixen la #ComunitatIMPULSA. Diverses vegades a l’any es segueixen trobant amb la Fundació per poder-los seguir oferint acompanyament i treballar en la millora de les seves capacitats i possibilitats de desenvolupament.
La Fundació aprofita per expressar l’agraïment i la felicitació a totes les propostes culturals que han participat en aquesta sisena edició.
ELS PROJECTES CULTURALS QUE S’HAN PRESENTAT A LA VI EDICIÓ IMPULSA SÓN:
Traspassant l’Objectiu. Traspassant l’Objectiu treballa per visibilitzar les dones que són en presons de Catalunya i empoderar-les a través de la imatge. El projecte té l’ambiciós objectiu d’aconseguir la inserció a través de la fotografia. Hi col·laboren fotògrafes de prestigi com Marta Fàbregas i la fotoperiodista SandraBalsells.
ConArte Internacional. EscolesPlanter. Un projecte global de mediació artística que connecta i enforteix els vincles entre educació i cultura en un territori. La metodologia de treball de ConArte Internacional combina la intervenció directa d’artistes i docents a les aules, la participació de l’alumnat a la vida cultural, l’avaluació i seguiment dels processos i la formació en pedagogies artístiques.
A*DESK. Serveis Culturals. A*DESK és una plataforma crítica, centrada en l’edició, la formació, l’experimentació i la difusió de l’art i la cultura contemporanis. Defensa que la cultura és un bé comú. Potencia l’acostament a l’art des de formats accessibles i genera complicitats entre empreses i creadors per produir experiències transformadores. Ofereix serveis culturals: activitats amb artistes per estimular la creativitat i la cohesió dels equips de treball i les empreses.
La Casa del Teatre Nu, arrelant al territori. La Casa del Teatre Nu és un espai cultural singular centrat en la creació artística, la programació, la pedagogia i la recerca. Arrela al territori acostant les arts escèniques, en totes les seves formes, com a motor de transformació social mitjançant projectes escalables, transferibles i sostenibles.
Festival Itinera. Itinera és el primer Festival Musical als Micropobles de tot Catalunya per generar igualtat d’oportunitats al territori. És un projecte singular, inclusiu i replicable que vol millorar la transformació del territori mitjançant la cultura i dinamitzar l’entorn. Itinera té tres objectius bàsics: aportar noves activitats culturals a tot el territori, crear nous escenaris on promocionar el talent musical i posar en evidència la complexitat dels Micropobles.
Escena Familiar. Escena Familiar és el mitjà de comunicació lliure de les arts escèniques. Connecta creadors amb espectadors explicant les històries personals que hi ha darrere dels espectacles. Es fa sense intermediaris ni censura, en forma de cròniques, notícies i reportatges. Promou la salut de les famílies a través de la cultura, treballant amb teatres, escoles, fires i festivals. Compta amb un equip de 5 persones amb la força de 70 companyies.
Immensiva. És una plataforma de cultura digital pionera a Barcelona i amb una gran projecció de futur. Ofereix al públic un ampli ventall d’experiències i exhibicions innovadores amb les últimes modalitats d’art digital i tecnologia immersiva. Promou la formació, la innovació artística i la difusió de nous talents amb la residència artística internacional. S’adreça a perfils de públics molt diversos, des de veïns fins a estudiants d’universitats de disseny, programació, belles arts, arquitectura, enginyeria, programació de videojocs o gestorsculturals, artistes i creatius.
MuOM. MuOM és un grup vocal singular especialitzat en el cant d’harmònics que ofereix experiències d’immersió en la profunditat del so i de l’escolta en format de concerts i activitats participatives i formatives. MuOM vol actualitzar el marc i el contingut que s’han associat tradicionalment a les músiques de caire contemplatiu per tal d’apropar-les a nous públics.
Concerts a Cegues. Concerts sorpresa, de proximitat i en espais únics. Aquesta és la base de Concerts a Cegues, un festival que vol fomentar un nou consum musical incentivant que el públic s’habituï a descobrir noves propostes.
Col·lectiu Cultura. Una xarxa creativa de professionals de la cultura, un directori per connectar persones, institucions i empreses culturals de territoris no metropolitans. Una empresa generadora de projectes de promoció amb el propòsit d’arribar anous públics, incrementar el turisme cultural i impulsar les relacions dins de la xarxa. Un projecte impulsat per un equip de professionals de diferents àmbits: estratègia, tecnologia, màrqueting, innovació, disseny, sostenibilitat, comunicació i finançament.
GRANS REPTES DE L’ACTUALITAT
La Fundació Catalunya Cultura aplega un seguit d’empreses compromeses amb la cultura que visualitzen el sector empresarial com un motor de transformació social i la cultura com una gran aliada, un àmbit estratègic des del qual abordar els grans reptes de l’actualitat.
Constituïda el 2014, la Fundació vol comprometre el món empresarial i la societat en el suport a la cultura. Treballa perquè l’estimació per la cultura es tradueixi en formes diverses de mecenatge que millorin les oportunitats de finançament d’un sector que determina el nostre progrés. Representa la unió de totes aquelles empreses i representants de la societat civil que donen suport a la cultura: els nous mecenes del segle XXI.
La raó de ser la Fundació rau en impulsar la cultura, el talent i la creativitat com a via de transformació social i econòmica d’un país. I tot això serà possible teixint aliances entre el món de l’empresa i el de la cultura.