Nacha Delpiano: “La col·laboració amb altres sectors i la diversificació de les fonts de finançament són claus per assegurar la sostenibilitat econòmica de les propostes culturals”.
La directora de Brava Arts, el projecte guanyador del Premi IMPULSA CULTURA 2024, té clar quins són els trets que diferencien la iniciativa que dirigeix respecte d’altres propostes similars: la ubicació, els serveis que ofereix i l’equip. Brava Arts, projecte que té la seu a una antiga fàbrica de 3.000 m2 quadrats de la Bisbal d’Empordà, té l’objectiu de “facilitar la creació dels nous formats artístics i donar visibilitat al talent local, tot reforçant la Costa Brava com a “hub” natural de creativitat”. Quan preguntem a Delpiano quina repercussió ha tingut per a Brava Arts rebre el Premi IMPULSA CULTURA que concedeix la nostra fundació, assegura que més enllà de reforçar la credibilitat del projecte en el sector cultural, el guardó els ha “obert noves portes de col·laboració amb altres entitats i institucions”. En aquesta conversa parlem sobre els orígens, l’essència i els plans del futur més immediat de Brava Arts -entre els quals hi ha l’estrena d’un espectacle a Mèxic-, la viabilitat de les propostes culturals o de com va sorgir el nom del projecte, fruit d’una anècdota amb vincles amb Corea.
-Quina repercussió ha tingut per a Brava Arts guanyar el Premi IMPULSA CULTURA 2024?
-Guanyar el Premi IMPULSA CULTURA 2024 ha estat un reconeixement que no només ens ha permès reforçar la nostra credibilitat dins el sector cultural, sinó que també ha obert noves portes de col·laboració amb altres entitats i institucions. També vull destacar la visibilitat en premsa que ha implicat i l’acollida de la comunitat empresarial. En l’àmbit econòmic el premi ens ajudarà a equipar el plató que volem fer en aquesta fase 2 del projecte que inaugurarem el 2025.
-Com vau viure La Nit de l’Empresa i la Cultura?
-Va ser una nit molt especial per a tot l’equip. Hi havia molta gent al darrere de la presentació, des del ceramista Sampere que ens va fer la xemeneia, el Marc Molinos amb els vídeos, fins al Quim Llorens amb els seus “arduinos”. Moltes gràcies a tothom. No nego que hi havia una mica de nervis, ja que estem acostumats al “backstage” i no davant del públic. Així i tot, va ser una experiència totalment nova i necessària aprendre a fer un “pitch” del nostre projecte. Compartir espai amb tantes empreses i iniciatives culturals destacades ens va reafirmar en el valor de què estem construint.
-En quins àmbits us ha ajudat més el pas pel Programa IMPULSA CULTURA?
-El Programa ens ha ajudat sobretot a estructurar millor les àrees de creixement del projecte, a definir les línies estratègiques de futur i a establir contactes valuosos que ens ajudaran a dur a terme la nostra missió. També hem après molt sobre la importància del desenvolupament sostenible de les iniciatives culturals, així com sobre la captació de recursos i la generació d’impacte positiu en la comunitat. Sortir del dia a dia i dedicar temps a pensar en el projecte acompanyats de professionals, ja ha estat un premi per si mateix.
-Quins van ser els orígens del projecte? i quins professionals integreu l’equip?
-Brava Arts va néixer amb la voluntat de resoldre els obstacles no creatius que sovint tenen els artistes com la logística, l’assessorament o els contactes internacionals.
El projecte va sorgir de la nostra trajectòria com a productors especialitzats en nous formats artístics, combinat amb un projecte familiar fora de Barcelona, que ens va portar de forma atzarosa a la Bisbal. L’equip està format per professionals de la gestió cultural, la producció d’espectacles, l’escenogràfica i la comunicació.
-Per als lectors que no us coneguin, explica’ns en què consisteix Brava Arts i quin és el seu objectiu.
-Brava Arts és una fàbrica de creació multidisciplinària situada en els entorns de la Costa Brava. Oferim un servei integral a la creació artística, amb espais per a residències, tallers, logística, “coworking”, estudi de gravació (pròximament) i molt més. El nostre objectiu és facilitar la creació dels nous formats artístics i donar visibilitat al talent local, tot reforçant la Costa Brava com a “hub” natural de creativitat.
-D’on prové el nom de Brava Arts?
-El nom ‘Brava Arts’ prové d’una anècdota, mentre intentàvem explicar la nostra ubicació a un promotor cultural de Corea. Només ens va situar quan vam mencionar la Costa Brava. Això ens va fer entendre l’abast i la potència del nom. Brava! és també una exclamació habitual en el món de l’òpera, i simbolitza la nostra connexió amb la Costa Brava, una zona reconeguda per la seva bellesa i energia natural. Reflecteix el nostre caràcter valent i la voluntat de ser un punt de trobada per a l’art amb una perspectiva internacional.
-Per què vau escollir l’antiga fàbrica de Ceràmiques Puigdemont de la Bisbal d’Empordà com a seu del projecte?
-Podríem dir que la fàbrica ens va escollir a nosaltres! Inicialment, no estava dins dels nostres plans tenir un espai tan gran, però les seves possibilitats i la seva ubicació ens van captivar. La Bisbal és plena de talent creatiu. A més, vam tenir la sort que el seu propietari, Ramón Romaguera, fos una persona oberta, amb un gran amor per la ciutat, i que veiés en el projecte les possibilitats d’un impacte positiu per a la comunitat. I ens vam posar d’acord.
-Quins són els trets diferencials de Brava Arts respecte a altres iniciatives similars?
-El lloc, el servei i l’equip. Brava Arts destaca per la seva ubicació a la Costa Brava, fet que ens converteix en un “hub” de creativitat i descans per als artistes, i en una eina per connectar l’art amb les administracions i les empreses privades donant un servei integral i clau en mà.
La nostra perspectiva internacional i la possibilitat de crear sinergies amb projectes multidisciplinaris són aspectes que ens diferencien d’altres iniciatives més especialitzades.
-Quin és el perfil d’artistes que acolliu?
-Acollim artistes locals interessats a explorar nous formats i artistes internacionals que busquen introduir-se al mercat europeu. Estem oberts a creadors de diverses disciplines: escèniques, audiovisuals, digitals, plàstiques, que comparteixin la nostra visió d’innovació i experimentació artística.
-Com es finança Brava Arts? Rebeu recursos per via del mecenatge?
-Brava Arts es finança mitjançant els lloguers dels seus espais, els serveis prestats als artistes, les produccions, la construcció d’escenografies, la distribució, els esdeveniments propis i alguna subvenció que demanem per a projectes concrets que incideixin en el territori. És a dir, els ingressos estan molt diversificats. Però l’estem fent a pols. El que guanyem, l’invertim.
El Ramon Romaguera, ha estat el nostre mecenes. Ell ha fet l’obra grossa de la rehabilitació de l’edifici, i ens ha fet costat en moments especialment difícils com la pedregada que va patir la Bisbal l’agost del 2022, on es van ensorrar gairebé tots els sostres de les naus i vam haver de començar pràcticament de zero.
-Quines característiques creus que ha de tenir una proposta cultural per ser viable econòmicament i perdurar en el temps?
-Crec que una proposta cultural ha de ser rellevant i connectar amb el públic o amb qui doni un servei, a més d’estar oberta a adaptar-se als canvis. La col·laboració amb altres sectors i la diversificació de les fonts de finançament són claus per assegurar la sostenibilitat econòmica. També és fonamental generar sinergies i trobar una proposta de valor que aporti alguna cosa única al panorama cultural.
-Ens pots avançar alguns dels vostres projectes de futur?
-Tenim diversos projectes en ment, entre ells l’expansió dels nostres serveis amb 1000 m2 que acolliran un estudi de so fantàstic – a càrrec de l’Emili i el Jordi Bosch, dos talents bisbalencs- un plató, una sala d’assajos i una residència per a pintors.
En la producció de nous formats els més immediats són “Gershwin, the life in blue”, un projecte que estrenem a Mèxic al desembre i que suma talents internacionals com Alondra de la Parra, Robbie Fairchild o Thomas Enhco, amb artistes locals com l’estudi català Piedra Muda Lab. Al desembre acabarem el pilot d’una sèrie gravada en 360º per format VR amb el cineasta Jo Sol i actrius i actors joves de l’Institut del Teatre. També estem treballant en una col·laboració amb l’artista Rosa Tharrats. I per descomptat en el nostre festival de nous formats BRAVA ARTS WEEKEND del qual aviat tindreu notícies!