Olga Fuertes, directora general de Montana Colors, Premi EMPRESA CULTURA 2025 a la petita i mitjana empresa | Fundació Catalunya Cultura
Tornar a actualitat Entrevistes

Olga Fuertes, directora general de Montana Colors, Premi EMPRESA CULTURA 2025 a la petita i mitjana empresa

15/12/2025

“Apostem per la cultura perquè és la nostra raó de ser”

Rebre el Premi EMPRESA CULTURA 2025 en la categoria petita i mitjana empresa ha estat per a Montana Colors molt més que un reconeixement. És, en paraules de la seva directora, Olga Fuertes, “un orgull i una gran responsabilitat”. Des de fa més de tres dècades, la marca ha establert un vincle indestructible amb el graffiti i l’art urbà, una relació que Fuertes defineix com “una forma d’estar al món i de relacionar-nos amb el nostre entorn”. Amb un departament de Cultura que treballa tot l’any i projectes com l’OPEN CALL! by MTN, la companyia reivindica la cultura com a motor social, creatiu i identitari. “Apostem per la cultura perquè és la nostra raó de ser”, resumeix Fuertes, convençuda que donar suport al talent emergent i legitimar l’art del carrer és apostar per futur, cohesió i comunitat.

 

-Què representa per a Montana Colors rebre el Premi Empresa Cultura 2025?

-Rebre el Premi EMPRESA CULTURA 2025 és un orgull i una gran responsabilitat. Per a MTN, aquest reconeixement valida més de trenta anys de compromís genuí amb la comunitat artística del carrer, amb el graffiti i amb totes les expressions culturals que han marcat la nostra identitat com a empresa. Aquest premi posa en valor un model que entén la cultura no com una acció puntual, sinó com una forma d’estar al món i de relacionar-nos amb el nostre entorn.

A més, com a empresa que forma part de Briolf, aquest reconeixement també reforça el compromís compartit dins del grup per situar la cultura com un pilar transformador i una part essencial del nostre impacte social.

 

                                                              Míriam Alarcón, directora de Màrketing de l’empresa va recollir el guardó durant La Nit de l’Empresa i la Cultura

 

-Quin paper té la cultura dins l’estratègia de Responsabilitat Social Corporativa de Montana Colors?

-La cultura és un dels eixos centrals de la nostra estratègia de Responsabilitat Social Corporativa. No és només un àmbit d’actuació: és l’origen i el motor de MTN. Des del compromís amb la creació artística i el talent emergent fins a l’impuls de projectes educatius i comunitaris, entenem la cultura com una eina transformadora que genera cohesió social, oportunitats i espais d’expressió lliure. Per això forma part estructural de la nostra manera de fer.

Aquest enfocament està totalment alineat amb la visió global de Briolf, que entén la RSC com un vector estratègic i comparteix la convicció que la cultura és un actiu social que cal preservar i impulsar.

 

-L’empresa disposa d’un departament de Cultura que manté, al llarg de tot l’any, el seu compromís amb esdeveniments d’art i graffiti tant a escala nacional com internacional. Podria explicar-nos alguns dels projectes més destacats que impulsa actualment aquest departament?

-Actualment, tota l’activitat del departament de Cultura es canalitza a través De l’OPEN CALL! by MTN, la nostra convocatòria internacional de projectes culturals, que es va llançar per primera vegada l’any passat. La resposta va superar totes les expectatives: vam rebre més de 300 sol·licituds procedents de tots els continents, cosa que confirma fins a quin punt la cultura del graffiti i de l’art urbà és un llenguatge global i viu. El procés de selecció va ser complex, però també molt enriquidor; vam quedar realment impressionats per la diversitat, qualitat i professionalitat de les propostes rebudes.

Els projectes seleccionats reflecteixen perfectament aquesta pluralitat. Hi trobem festivals artístics de gran trajectòria, com el que impulsa l’Amsterdam Street Art Foundation als Països Baixos, The Scrapyard a Bèlgica o el GarGar a Catalunya, que treballen per donar visibilitat al talent emergent i consolidar l’art urbà com una disciplina cultural de primer ordre. També vam seleccionar iniciatives documentals amb capacitat de preservar memòria i generar discurs, com Being Seeing Makes Us Happy (Estats Units), Bogoshorts (Colòmbia) o Ratpenat (Catalunya), que mostren noves mirades sobre el món del graffiti. A més, la convocatòria ha permès impulsar projectes expositius com Style Masters (Estats Units) i iniciatives editorials com les d’INDAGUE (Espanya), que treballen per ampliar el coneixement i la difusió d’aquesta cultura.

 

-El jurat del Premi Empresa Cultura ha valorat especialment la capacitat de Montana Colors d’apropar l’art a les noves generacions i de contribuir a posar en valor i legitimar aquesta forma d’expressió. Quines són, en aquest sentit, les principals accions que duu a terme l’empresa?

-La relació de MTN amb les noves generacions ha estat sempre natural, perquè l’art al carrer ha nascut i s’ha desenvolupat en aquesta franja de públic. Els artistes de graffiti són, majoritàriament, joves, i l’atractiu i l’energia d’aquesta forma d’expressió connecten de manera immediata amb les generacions més joves. No ha estat mai una estratègia forçada: és un vincle orgànic, propi del nostre origen i de la nostra comunitat.

Pel que fa a la legitimació del graffiti i l’art urbà, també ha estat un impuls que ens ha sorgit de manera instintiva. Sempre hem cregut que aquesta disciplina mereixia reconeixement com a forma d’art plena, amb el mateix valor que qualsevol altra expressió artística. Internament, aquesta legitimitat la teníem claríssima des del primer dia. El que realment ha evolucionat és la percepció social: ara ja es pot parlar d’“art” en majúscules quan ens referim al que passa al carrer.

 

 

 

“La nostra comunitat és global i ens interessa donar visibilitat a accions i iniciatives d’arreu del món, no només del nostre entorn més immediat”

 

-Una de les iniciatives culturals més rellevants de l’empresa és OPEN CALL! by MTN, la convocatòria de Patrocinis Culturals 2025. Quin és l’objectiu principal d’aquest projecte?

-L’objectiu principal d’OPEN CALL! by MTN és donar suport i visibilitat a iniciatives culturals (en qualsevol format) que tinguin com a eix central la difusió i la divulgació de la cultura del graffiti i de l’art urbà. Amb aquesta convocatòria volem impulsar projectes que expliquin, reivindiquin o articulin aquesta disciplina, ja sigui a través d’esdeveniments, programes educatius, recerca, produccions artístiques, documentals o qualsevol altra proposta que contribueixi a ampliar-ne el coneixement i l’impacte.

A més, l’OPEN CALL! neix amb una vocació clarament internacional. La nostra comunitat és global i ens interessa donar visibilitat a accions i iniciatives d’arreu del món, no només del nostre entorn més immediat. Obrir aquesta finestra global ens permet descobrir projectes que sovint queden fora dels circuits tradicionals i, alhora, reforçar la idea que el graffiti i l’art urbà són un llenguatge cultural universal, compartit i present a totes les ciutats del planeta.

“La cultura genera un impacte positiu en el territori: crea cohesió, fomenta oportunitats i contribueix a la transformació social”

 

-Quins són, a parer seu els principals beneficis que aporta la col·laboració amb el sector cultural a una empresa com Montana Colors?

-La col·laboració amb el sector cultural ens aporta un conjunt de beneficis que són essencials per a la identitat i l’evolució de MTN. En primer lloc, ens permet mantenir una connexió directa amb la nostra comunitat d’origen, que és, de fet, la raó de ser de l’empresa. Aquest vincle constant amb els artistes i amb el context creatiu del carrer ens ajuda a preservar l’autenticitat que sempre ens ha caracteritzat.

Al mateix temps, la cultura és una font inesgotable d’innovació. El món de l’art funciona com un laboratori d’idees, d’experimentació i de nous llenguatges, i aquesta energia creativa ens impulsa a evolucionar i a mirar el futur amb una actitud oberta i inquieta. Treballar al costat de projectes culturals reforça també la nostra reputació, perquè ens vincula a valors com la credibilitat, la coherència i l’autenticitat, que són especialment importants en un sector en què l’arrelament cultural marca la diferència.

Finalment, la cultura genera un impacte positiu en el territori: crea cohesió, fomenta oportunitats i contribueix a la transformació social. Per tot això, per a nosaltres invertir en cultura no és només una responsabilitat o una vocació; és una manera d’invertir en futur i de generar valor compartit amb la comunitat que ens ha vist néixer.

 

-Quins reptes de futur afronta l’empresa en l’àmbit del suport i la promoció de la cultura?

-Els reptes de futur que afrontem en l’àmbit del suport i la promoció de la cultura estan molt vinculats a l’evolució natural del graffiti i de l’art urbà. D’una banda, volem continuar ampliant el seu impacte social, arribant a col·lectius que encara no tenen accés a aquesta forma d’expressió i obrint nous espais perquè més persones puguin descobrir-la, participar-hi i fer-la seva. Creiem fermament que el graffiti té un potencial transformador que pot generar noves oportunitats educatives, comunitàries i creatives, i aquest és un camí que encara volem recórrer amb més profunditat.

Un altre repte important és la professionalització del sector.

Finalment, un repte que considerem essencial és garantir que aquest compromís cultural pugui continuar creixent sense perdre l’essència que ens defineix. Volem continuar donant suport i impulsant la cultura del graffiti i de l’art urbà amb la mateixa autenticitat i coherència que ens ha acompanyat des del principi, assegurant la continuïtat d’una manera de fer que forma part inherent del nostre esperit com a companyia. Aquest camí és possible, també, perquè el Grup Briolf comparteix plenament aquesta visió i entén la cultura com un eix troncal de la companyia. El seu suport ferm i alineat ens permet mirar el futur amb confiança i continuar treballant per fomentar i difondre aquesta disciplina artística arreu del món.

 

-Si hagués de resumir en una sola frase la raó per la qual Montana Colors aposta per la cultura, quina seria?

-Apostem per la cultura perquè és la nostra raó de ser.

 

-Què diria a aquelles empreses que encara consideren la inversió en cultura com una despesa i no com una inversió de futur?

-Els diria que invertir en cultura és invertir en persones, en talent i en cohesió social. És construir un relat i uns valors que transcendeixen el producte i que connecten les empreses amb el seu entorn. La cultura genera retorn, impacte i legitimitat, i és una oportunitat per contribuir a un futur més creatiu, més crític i més humà.

És una visió que Briolf també defensa i practica, convençut que la cultura és un motor de progrés i un actiu que ens fa millors com a organització i com a societat.